Saltar al contingut Saltar a la navegació

Eulàlia Valldosera

Vilafranca del Penedès
1963

The Sleeper: Empty Shadows, I, The Sleeper: Full Shadows, I (Appearances num. 1)
[El yacente: sombras vacías, I, El yacente: sombras llenas, I (Apariencias núm. 1)], 1994
Díptic. Fotografia en color
115 × 130 cm/u.
Edició 1/3
Inv. CE0111

Col·lecció del Museu d’Art Jaume Morera
Fons Centre d’Art la Panera


A partir d’un estat de reflexió, d’improductivitat, de silenci, de passivitat activa, Valldosera va descobrir el propi cos: «Em vaig descobrir mirant-me el melic». Al descobriment del cos el va seguir la trobada amb l’entorn quotidià, un espai que l’artista comença a habitar d’una manera lenta i temerosa; un lloc que a poc a poc és apropiat mitjançant la projecció evancescent de la materialitat o la immaterialitat del cos, juntament amb altres objectes que formen part de la seva quotidianitat, com ara envasos d’higiene domèstica i personal.

______

Hamaca, 1991
Hamaca de cotó amb cremades de cigarret i focus
170 × 350 cm
Edició de 3 exemplars amb variacions. Edició 2/3
Inv. CE0113

Col·lecció del Museu d’Art Jaume Morera
Fons Centre d’Art la Panera


En aquesta peça un focus projecta l’ombra que una hamaca plena de forats fa en incidir a la paret. Els traus han estat fets amb cigarretes enceses, i la llum que s’hi filtra genera el contorn d’un cos femení. En aquest treball es mostra la voluntat de fer visible l’empremta de l’addicció al tabac en el propi cos, quelcom que forma part de la reflexió que fa Valldosera en diverses de les seves obres, entorn de l’experiència vital i la repercussió de les nostres accions. Es tracta de la ritualització i escenificació d’un acte quotidià, que tant serveix a l’artista per minimitzar el malestar provocat per l’addicció al tabac com per examinar el propi cos i la feminitat.

_____

Escombrada II (El melic del món núm. 1: La panxa de la Terra núm. 6), 1991
Fotografia en color
90 × 130 cm
Edició 1/3
Inv. CE0114

Escombrada III (El melic del món núm. 1: La panxa de la Terra núm. 7), 1991
Fotografia en color
90 × 130 cm
Edició 1/3
Inv. CE0115

Col·lecció del Museu d’Art Jaume Morera
Fons Centre d’Art la Panera


Aquestes obres prenen com a punt de partida l’acte de fumar i són el document gràfic d’un llarg procés en què l’artista acumulà tota la matèria residual del tabac que consumia i la utilitzà com a punt de partida per entendre la corporeïtat de la seva addicció, fins a culminar el treball en l’execució de diferents performances. L’addicció de l’artista al tabac la va dur a entendre l’empremta que deixava en el seu cos com quelcom que traspassava les formes més primigènies i que, igual que les accions dels individus, els petits traços que ha deixat la cendra tenen una repercussió i un testimoni.