Saltar al contingut Saltar a la navegació

Publicacions

El Centre d’Art la Panera des de la seva fundació, manté una línia editorial important caracteritzada per la publicació dels diferents catàlegs d’exposicions i altres publicacions més teòriques o de pensament amb la finalitat de reflexionar sobre la situació de l’art contemporani tant a nivell nacional com internacional. Totes les nostres publicacions es poden comprar enviant un correu electrònic a documentaciolapanera@paeria.cat o directament al Centre.

Art Contemporani i educació especial

Art Contemporani i educació especial

Exercicis de memòria

Exercicis de memòria

Aquest projecte s’inicia amb una infinitat de preguntes. Com es porta endavant el treball de fer memòria des de la pràctica artística? Quan es va iniciar aquesta tasca dins de l’art? Quins aspectes de la història, carregada de política, han atret més els artistes? Per què l’estudi del passat històric ha estat tabú durant molt de temps a l’Estat espanyol? Per passat històric entenem concretament el període comprès per la Guerra Civil i sobretot per les dècades en què el franquisme va exercir el poder i, amb ell, la repressió dels republicans, dels demòcrates i d’altres dissidents de diferents sectors de l’esquerra.

Derives Urbanes

Derives Urbanes

Txuspo Poyo. «U.N(INVERSE)»

Txuspo Poyo. «U.N(INVERSE)»

Del 26 de gener al 24 d’abril de 2011.

Idiomes Català, castella, euskera i anglès
ISBN 978-84-936898-8-9
Preu 30€
Pàgines 165
Cobertes Rústica
Mides 24 x 34

IMPASSE 10. Llibres d’artista / Edicions especials / Revistes objectuals / Projectes editorials / Edicions independents / Publicacions especials / Edicions limitades / Autoedicions / Edicions d’artistes / Publicacions digitals

IMPASSE 10. Llibres d’artista / Edicions especials / Revistes objectuals / Projectes editorials / Edicions independents / Publicacions especials / Edicions limitades / Autoedicions / Edicions d’artistes / Publicacions digitals

La Qüestió del Paradigma. Genealogies de l’emergència en l’art contemporani a Catalunya.

La Qüestió del Paradigma. Genealogies de l’emergència en l’art contemporani a Catalunya.

Carlos Garaicoa. Fi de silenci

Carlos Garaicoa. Fi de silenci
Els tapissos de Carlos Garaicoa representen algunes de les firmes d’antics comerços de l’Havana amb noms evocadors, com La lucha, Pensamiento, Sin rival o Reina. Textos que poden llegir-se habitualment als terres d’aquesta ciutat i sobre els quals Carlos Garaicoa (l’Havana, 1967) intervé alterant-ne el significat original per altres com La lucha es de todos o Reina destruye o redime.

Gustavo Marrone. No apagar la luz

Gustavo Marrone. No apagar la luz

Ignacio Uriarte. Works

Ignacio Uriarte. Works

Comissari: Javier Hontoria

Contextos en desús. Estratègies per habitar l’espai de l’altre.

Contextos en desús. Estratègies per habitar l’espai de l’altre.

Impasse 11. Vint anys. Antologia de la producció textual de l’art recent a Catalunya

Impasse 11. Vint anys. Antologia de la producció textual de l’art recent a Catalunya

Juan López. A la derriba

Juan López. A la derriba

Del 8 de maig a l’11 d’octubre de 2012

Idiomes Català i castellà
ISBN 978-84-96855-56-4
Preu 20€
Pàgines 16
Fotografies 5 color
Cobertes Carpeta
Mides 15 x 21 cm

Inclou un pòster i adhesius

Rogelio López Cuenca. El repartiment

Rogelio López Cuenca. El repartiment
Rogelio López Cuenca sempre ha treballat des d’un punt de vista crític amb la realitat que ens envolta. Utilitzant un llenguatge directe, que se serveix de la citació i l’apropiació, emet missatges directes que ens obliguen a qüestionar-nos aspectes que han donat forma i estructuren determinades maneres de pensar i funcionar en el terreny teòric, polític i econòmic.

8a Biennal d’art Leandre Cristòfol

8a Biennal d’art Leandre Cristòfol

Impasse 12. Galeries d’art a Espanya : Història, Interaccions i reptes de futur

Impasse 12. Galeries d’art a Espanya : Història, Interaccions i reptes de futur

El gabinet d’un aficionat: història d’una col·lecció

El gabinet d’un aficionat: història d’una col·lecció

Jetztzeit (el temps d’ara / el tiempo del ahora)

Jetztzeit (el temps d’ara / el tiempo del ahora)

Casilda Sánchez. Y el mar se negó a ser tierra.

Casilda Sánchez. Y el mar se negó a ser tierra.

Doble Direcció / Double Sens / Doble Dirección

Doble Direcció / Double Sens / Doble Dirección

9a Biennal d’art Leandre Cristòfol

9a Biennal d’art Leandre Cristòfol

Centre d’Art la Panera. La Col·lecció / La Colección

Centre d’Art la Panera. La Col·lecció / La Colección

Sara Ramo. Desvelo y traza

El Centre d’Art la Panera acull l’exposició Desvelo y Traza de Sara Ramo, comissariada per Manuela Villa i coproduïda amb Matadero Madrid.

Per aquesta proposta, Sara Ramo pretén que l’espectador descobreixi, amb la mínima llum possible, les formes que es presenten davant seu. Sense cap tipus d’indicació, serà el mateix visitant el que desvetlli i traci les línies que resolen el contingut de l’espai a les fosques.

A partir d’un treball anterior titulat Penumbra, de 2012, realitzat a Rio de Janeiro per a la Fundação Eva Klabin, i amb la influència d’autors com Helio Oiticica o Lygia Clark, Sara Ramo proposa un treball sensorial basat en l’experiència i la construcció d’imatges, a partir de l’imaginari de cadascú. Es tracta d’un exercici de confrontació amb el silenci i de lluita amb la foscor; a partir del desvetllament com a estadi que precedeix al son, que ens manté vigilants i atents, però alhora immersos en un estat que se situa entre la realitat i la ficció.  

A través de l’organització i la disposició d’objectes en desús d’exposicions i activitats realitzades a La Panera, i com si es tractés d’escultures amagades en la penombra, Sara Ramo juga amb la percepció del públic de l’espai i li proposa que extregui del seu imaginari personal, i per analogia, les imatges que li suggereixen. Així, a través d’aquesta proposta expositiva serà el propi espectador el que construeixi allò que veu, i allò que no veu. 

D’una manera subtil, les formes aniran fent-se visibles entre les ombres. Enfront d’una realitat en la qual hom està acostumat a la immediatesa i a la successió incessant d’imatges, l’artista proposa un exercici de paciència, d’espera i de descobriment. Aquesta pulsió escòpica farà que l’espectador vulgui resoldre què hi ha en la penombra, i indagui en el seu imaginari per a fer-ho visible.


Del 25 d’octubre de 2014 al 18 de gener de 2015 al Centre d'Art la Panera.
Desvelo y Traza ha estat coproduïda amb Matadero Madrid, on es va poder veure entre el 25 de maig i el 31 d’agost de 2014.

Preu 20€

L’escriptori Circular / The Circular Desk / El escritorio circular

L’escriptori Circular / The Circular Desk / El escritorio circular


Guillermo Mora (Alcalá de Henares, 1980) i Teresa Solar (Madrid, 1985) plantegen una gran instal·lació que parteix d’un moble de treball poc comú: l’escriptori circular. La seva intervenció específica per a la planta 0 de la Panera s’expandeix en l’espai i revela múltiples capes i dimensions.  

Històricament, els escriptoris circulars han estat mobles que, gràcies a la seva forma particular, han superat les possibilitats dels escriptoris ortogonals. Moble trobat a les grans biblioteques, peça dels despatxos dels personatges més il•lustres de la història, l’escriptori circular ha permès acumular grans quantitats d’informació i ha aportat noves maneres d’accedir al coneixement.  

Ambdós artistes trien aquest peculiar escriptori com a punt de partida des del qual establir un diàleg i barrejar pràctiques i actituds. Aquest moble serà l’element de negociació constant entre dos artistes que procedeixen d’àmbits molt diferents de la creació plàstica. 

Del 13 de febrer al 22 de maig de 2016 

Idiomes català castellà i anglès
ISBN 978-84-96855-83-0
Preu 15€
Pàgines 16
Fotografies 49 cromos
Mides 22 x 30 cm

10a Biennal d’Art Leandre Cristòfol

10a edició de la Biennal d’Art Leandre Cristòfol

Aquest any, i amb motiu de la celebració de la desena edició de la Biennal d’Art Leandre Cristòfol, presentem una programació especial que s’expandeix més enllà de l’edifici de l’equipament mateix, fins a l’església de Sant Martí i el Dipòsit del Pla de l’Aigua, i que coincideix amb l’inici d’un procés de renovació del fons del Centre d’Art la Panera i de redefinició de l’esdeveniment, a cura d’una comissió formada pels crítics d’art Javier Hontoria, Oriol Fontdevila i Cèlia del Diego, (directora de la Panera). 

En aquest marc també es portaran a terme diverses accions, entre les quals destaquen un projecte participatiu, realitzat des del Servei Educatiu, que té el doble objectiu d’apropar els continguts de les obres exposades a la Biennal i d’incorporar la veu de l’espectador en el discurs institucional, i les jornades La Col·lecció Incompleta, coproduïdes amb el Museu d’Art Jaume Morera, que tenen l’objectiu de reunir experiències de col·leccionisme públic d’interès en relació amb els reptes de la contemporaneïtat. Ambdues accions es plantegen com a elements estratègics per implementar canvis en el funcionament de la Biennal, així com per fer-los reflexius i col·lectius, amb la participació del sector artístic i de la ciutadania. 

Finalment, aquest any l’apartat dedicat a les edicions especials compta amb la participació de CRU. Si ja el 2004, a la 4a Biennal, hi van ser presents amb nou publicacions, aquest cop en presenten cinquanta. Aquest darrer CRU50 editat en col·laboració amb la Panera i en motiu de la biennal.


Elena Alonso, Erick Beltran, Mauro Cerqueira, CRU, Irene de Andrés, Anna Dot, Núria Güell, Bouchra Khalili, Ella Littwitz, Pol Merchan, Jordi Mitjà, Itziar Okariz i Aimar Pérez Galí.

Idiomes Català i castellà
ISBN 978-84-96855-93-9
Preu 6€
Pàgines 92