Saltar al contingut Saltar a la navegació

Educació

Encaixa't. Activa l'art a l'escola

«Encaixa’t» és un projecte educatiu de producció artística i de residència, en el qual formació i artistes es combinen per crear una producció dirigida especialment al primer cicle d’educació infantil, de 0 a 3 anys. Cada una d’elles acull un concepte relacionat amb el treball i el procés creatiu de l’autor. L’objectiu d’«Encaixa’t» és crear una producció d’artista en format de contenidor que permeti als infants aproximar-se als conceptes i al procés creatiu de cada autor. Durant aquest procés, és important la forma, el contingut i com s’activa, sempre partint de les capacitats dels infants i tenint en compte els diferents ritmes evolutius. Treballar partint de la pràctica del procés creatiu de l’artista permet que emergeixi la diversitat individual de cadascú, en forma i contingut. L’activació de la peça consta de tres moments: la descoberta dels objectes i de l’artista, l’experimentació a través del joc i, finalment, la producció. Aquesta darrera producció és diferent en cada ocasió; depèn dels infants i del seu procés creatiu i narratiu. La flexibilitat i l’obertura pedagògiques del projecte fan que les produccions siguin diverses i hi convisquin la individualitat i la col·lectivitat. La producció ens aporta la reflexió i el coneixement del concepte en clau contemporània i genera pensament crític. Programa de formació i producció de caixes d’artistes contemporanis, dirigit especialment al primer cicle d’educació infantil, de 0 a 3 anys. Un projecte del Centre d’Art la Panera, amb el suport de la Fundación Santander.

Visites a les mostres expositives

L’atenció al visitant i les seves visites a les exposicions es situen en el paradigma de l’educació inclusiva, és a dir, van dirigides a tots els públics, des de l’àmbit de l’educació formal, la diversitat funcional, els centres d’educació especial, salut mental, i l’educació en el lleure, amb famílies, joves i adults, tant de manera individual com en grups. L’objectiu es fer viure i interpretar les pràctiques artístiques contemporànies d’una manera dialògica i plurisensorial, entre les diverses disciplines que conformen les arts contemporànies. Aquesta mediació s’adapta a les capacitats de cada grup i al projecte pertinent del centre educatiu i/o l’entitat que hi participa. En definitiva, la mediació parteix de l’exposició com a context alfabetitzador, en tant que genera coneixement multidisciplinari a tots els públics.

miniPanera i activitats familiars

Una producció del Centre d’Art la Panera, amb la col•laboració de la Fundación Santander. La miniPanera és un espai expositiu, que neix el 2011, amb l’objectiu d’identificar la cultura contemporània com una experiència artística i quotidiana per als més petits. Compta amb una programació pròpia, que està vinculada a les exposicions i als projectes educatius de la Panera. Les exposicions són propostes transformadores amb elements manipulables que conviden a participar de les arts a partir del joc. Un joc que permet descobrir nous llenguatges on els infants, amb la seva curiositat innata, observen, pregunten, creen, toquen, componen, construeixen i aprenen. Aquestes propostes educatives s’enriqueixen amb un programa d’activitats que ofereix visites dinamitzades al públic familiar, tallers d’artista on conèixer, aprendre i experimentar amb noves tècniques, o gaudir en família.

GESTIONS CREATIVES. ACCIONS EFÍMERES EN RESIDÈNCIA

polaritats. art i tecnologia

Un projecte de Homesession, el Centre d’Art la Panera i dues facultats de la Universitat de Lleida, l’Escola Politècnica Superior i la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social. Aquest projecte s’inicia el 2018, a partir d’una proposta de mediació de l’espai d’art i d’artistes en residència de Barcelona, Homesession, a la qual es van afegir el Centre d’Art la Panera i la Universitat de Lleida. Amb Polaritats, s’ha creat un espai on institucions culturals i universitat programen conferències i tallers, que permeten la transferència de sabers (artístics, tecnològics i humanístics) entre els estudiants de dues de les facultats de la Universitat —futurs enginyers industrials i futurs mestres— i els artistes. Amb l’objectiu de trobar aplicacions de la tecnologia a problemes quotidians concrets, des d’un punt de vista creatiu, reflexiu i crític, es parteix de referents artístics que s’utilitzen com a nous models metodològics per als processos de creació de coneixement d’aquests estudiants. A partir de 2020, aquest projecte s’ubica en el marc del nou Grau en Disseny Digital i Tecnologia Creativa, un grau pioner en la seva tipologia a tot l’Estat espanyol, fruit de la necessitat de vincular des del currículum art i tecnologia.

FORMACIÓ CONTINUADA I ASSESSORAMENT ALS CENTRES EDUCATIUS

Un projecte del Centre d’Art la Panera, amb la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics del Segrià i el reconeixement del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

El Centre d’Art la Panera, com a recurs públic, comunitari i cultural, té el compromís d’utilitzar l’art contemporani com a eina per crear aprenentatge. Aquesta fita s’aconsegueix amb la formació. Per aquest motiu, tota l’activitat que realitza l’equip educatiu de la Panera té el seu espai en la formació. Aquest fa que prengui sentit la tasca de producció i difusió de l’art contemporani que té el Centre d’Art, de manera els diferents contextos artístics ens permeten revisar el present des d’una mirada contemporània.  Durant el curs s’ofereix formació a tots aquells centres educatius i entitats que visiten el Centre d’Art. Aquesta pot ser individualitzada, a través dels cursos i seminaris que es realitzen, o bé una formació de centre educatiu. Ambdues són reconegudes pel CRP del Segrià. Més informació educaciolapanera@paeria.cat

Comissariat pedagògic