Saltar al contingut Saltar a la navegació

AGNÈS PE. XERRADA D’ARTISTA

La xerrada que Agnès Pe va desenvolupar a la Universitat de Lleida va inaugurar la col·laboració entre aquesta Universitat i Homesession, amb la col·laboració del Centre d’Art la Panera, en el marc del programa «Polaritats». L’acte es va iniciar amb la presentació de l’artista i una explicació per part dels docents responsables de les activitats que es desenvoluparien a la Universitat dins del programa. Seguidament, Roser Sanjuan va parlar de l’«Arxiu Javelina», un dels últims projectes del Centre d’Art la Panera, amb el qual es pretén impulsar professionalment artistes emergents i de mitja carrera de les terres de Lleida. I, tot seguit, Danilo Pioli va compartir les activitats que el programa «Polaritats» realitza des de fa anys amb la Universitat de Barcelona i va celebrar la nova via de treball amb la Universitat de Lleida.

La intervenció d’Agnès Pe es va centrar en alguns dels seus darrers projectes i la seva metodologia de treball. L’artista va explicar el treball de recerca i documentació que havia dut a terme per a «No matéis a Juang Fu», una aproximació al fenomen dels basars xinesos que posava en el centre l’oferta que tenen aquests comerços de productes per a l’ús occidental. Aquest projecte, que ha esdevingut un arxiu des de 2010 que va canviant constantment, parteix de l’exaltació d’objectes desviats, fallits, estranys i kitsch, entenent-los com a obres artístiques no reconegudes.

També va compartir amb els assistents el seu projecte «Los mirmidones de Ocón» i va explicar com havia relacionat el mite clàssic dels mirmídons d’Egina amb el context geogràfic de la vall d’Ocón (La Rioja), en el marc de la quinzena edició del festival Artes en la Tierra. El mite dels mirmídons d’Egina narra la història d’una illa deshabitada per l’efecte d’una pesta mortal. El rei de l’illa implora al déu Zeus perquè retorni la vida a la zona; aquest la repobla a partir d’un formiguer i converteix les formigues en persones. La vall d’Ocón es compon de vuit petits pobles en els quals la demografia va disminuir a partir dels anys seixanta de manera progressiva i, fins i tot, un dels pobles, Oteruelo, va quedar totalment despoblat. La vall subsisteix de la petita agricultura, té un clima àrid i un terreny abundant en formigues, que Agnès Pe va prendre com a punt de partida. L’artista va col·locar diversos micròfons a formiguers i uns altaveus que amplificaven el so dels moviments de les formigues. D’aquesta manera, el projecte volia captar el so dels formiguers de la vall i usar-lo com a referència simbòlica per a un possible repoblament de la zona.

Agnès Pe també va parlar de la instal·lació que estava preparant per exposar a Homesession, en el marc del programa «Invited», i que havia titulat LRAX (light range acoustic xenomorph), una entitat de comunicació que llança ones de so i es coordina amb el feix de llum que pugui rebre. L’obra s’emmarca dins del projecte «Jericó», que indaga en la utilització del so i la música com a armes sòniques. La LRAX provoca una desorientació generalitzada i la pèrdua d’aquests eixos d’orientació fa necessaris nous camins, noves brúixoles i nous mapes. Així, l’artista evoca aquestes entitats comunicatives per tractar l’ús del so i la música com a arma, un fet que ha anat augmentant els darrers anys: des de la utilització de canons de so per a la dispersió de manifestants fins a cançons emprades en bucle per turmentar presoners. El so es converteix en una eina invisible per generar terror.

15.03.2018 | 12 h | Auditori de l’Edifici Transfronterer del Campus de Cappont de la Universitat de Lleida

 

Assistents: 120 alumnes dels graus d’enginyeria industrial, educació social i educació primària